Trends 2015 marketing en communicatie

Aan de vooravond van het nieuwe jaar wagen veel marketing- en communicatie experts zich aan marketing en communicatie voorspellingen voor 2015. We vergeleken de meningen van een aantal kopstukken en geven je onze eigen top 3 op basis van de gedeelde inzichten.

BRIKET top 3
Als we alle meningen en informatie met elkaar vergelijken en combineren, zien wij drie grote aandachtsgebieden voor 2015:

  1. Het persoonlijke als tegenhanger van al het digitale:
    1. naast of misschien vanwege de globalisering en digitalisering zoekt de consument in zijn eigen leven bewust het persoonlijke contact (weer) op. Hij staat open voor de ‘zachtere’ aspecten van het leven zoals spiritualiteit en goed doen voor de maatschappij.
    2. de consument zoekt een persoonlijke en op-maat ervaring. Hij wil niet behandeld worden als een van de velen.
    3. De mening van andere consumenten – zonder tussenkomst van het merk in de vorm van testimonials –  wordt steeds belangrijker.
  2. Technologie wordt nog steeds belangrijker en blijft zich ontwikkelen:
    1. bijvoorbeeld door wearables, zoals Google Glass en Apple Watch.
    2. de marketing en communicatie expert moet van meer verstand hebben dan alleen zijn vak. Hij moet ook de technologie/techniek erachter snappen, zoals Big Data en de principes van SEO en SEA kunnen toepassen.
    3. de consument eist dat alle hem ondersteunende technologie gemakkelijk en gebruiksvriendelijk is.
  3. Als organisatie moet je flexibel en transparant zijn:
    1. Er gebeurt zoveel, zo snel, je kunt niet meer maanden van tevoren plannen. Je moet in kunnen spelen op de actualiteit en de behoefte van consumenten aan een persoonlijke benadering
    2. Wees transparant. Alleen door eerlijk en authentiek te zijn, kun je werken aan een band met je klant.

BRIKET marketing en communicatie_trends 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen

NIMA
Peter Heshof is één van de marketingexperts van Nima en eigenaar van Bloom Marketing en Trendbureau. Elk jaar maakt hij een trendreis. Dit jaar bezocht hij San Francisco, Los Angeles en New York. Hierbij een link naar zijn top 6 van consumententrends voor 2015.

Marketingfacts
Marketingfacts stelde een top tien samen van de trends op het gebied van online en digitale marketing. Het volledige rapport vind je op hun site.

Frankwatching
Frankwatching tenslotte verzamelde de vijf technologisch gedreven trends van 2015.