Storytelling: vind de journalist in jezelf

Steeds vaker worden ‘content’ en ‘storytelling’ in een adem genoemd met journalisten. Niet verwonderlijk natuurlijk. Het schrijven van goede verhalen is een vak apart. Belangrijke influencer in contentmarketing, Carlijn Postma (@carlijnpostma), riep in 2014 al: “Journalisten zijn de nieuwe marketinghelden”. Hoog tijd dus om de journalist in jezelf naar boven te halen.

Relevantie, relevantie, relevantie
Ook een goed geschreven verhaal wordt pas interessant als het relevant is. Postma  waarschuwt ervoor om content overmatig te branden: “Blijf niet luidkeels roepen, maar wees relevant”. Een journalist heeft een neus voor een goed verhaal. Leef je in in je doelgroep. Binnen de context: welke ontwikkelingen zijn belangrijk, wat gebeurt er in de media, waar maken mensen zich druk om en – ook niet onbelangrijk – wat vinden mensen leuk? Laat dat de basis zijn voor de onderwerpen die je kiest. Experimenteer ook eens met ‘kleine’ verhaaltjes: persoonlijke ervaringen, verhalen van collega’s/klanten of kleine successen. Kijk voor inspiratie eens op de Facebook pagina’s van Ronald McDonald en Ikea.

Bronnen
Een journalist verlaat zich op zijn bronnen. Een goed informatienetwerk helpt jou ook om snel, relevante info te verzamelen die je kunt gebruiken voor je content. Of het nu gaat om collega’s, stakeholders, kranten of social media. Gebruik alle kanalen die voor jou relevant zijn. En wees niet bang om content opnieuw te gebruiken. Bijvoorbeeld met een andere insteek of een nieuw beeld. De kans is groot dat lang niet iedereen het bericht de eerste (of tweede) keer gezien heeft.

Contentplanning
Content maken lijkt misschien een adhoc zaak, maar dat hoeft het niet te zijn. Natuurlijk moet je flexibel en actueel zijn, maar veel content kun je prima vooruit plannen. Een journalist heeft ook onderwerpen ‘op de plank’ liggen. Denk aan onderwerpen die belangrijk zijn, maar niet persé gebonden aan tijd of actualiteit. Je kunt ook kiezen voor terugkerende onderwerpen zoals tips. Andere voorbeelden zijn: feestdagen, verkiezingen, Prinsjesdag of zelfs de wisseling van de seizoenen. Intern kun je denken aan vaste items, zoals: jaarverslag, magazine, productintroductie enzovoorts.

Kernwaarden
Ondanks alle externe impulsen blijven de kernwaarden van je organisatie het uitgangspunt. Dat is immers waar storytelling om draait. Als het goed is liggen de behoefte van jouw doelgroep en waar jij als organisatie voor staat, in elkaars verlengde. De merkwaarden komen terug in de keuzes die je maakt om het relevante verhaal te vertellen. Jij beslist over insteek, toon en vorm. Een briljant voorbeeld is Coolblue (@Coolblue_NL). Alle content past naadloos bij ‘alles voor een glimlach’. Zelfs de product updates worden geplaatst met een knipoog.