Social media is niet langer van de afdeling Communicatie

Een aantal dagen geleden hield ik een presentatie over social media voor communicatieprofessionals. Een vraagstuk wat al snel kwam bovendrijven is: hoe houden we social media op een consequente, professionele wijze draaiende nu communicatieafdelingen zijn/worden uitgedund en de invulling van onze rol vaak opnieuw bekeken wordt? Een veel gehoorde opmerking was: we hebben gewoon geen tijd meer over om dit goed op te pakken.

Een communicatieve organisatie
Ik geloof dat het, ondanks deze soms wat klemmende omstandigheden, toch mogelijk is om je social media beleid als organisatie goed neer te zetten. De kracht en impact van social media zijn sowieso veel groter als het zich niet beperkt tot de inzet van de afdeling Communicatie. Het model van Steven van Belleghem met de verdeling van vier typen content zou je als startpunt kunnen nemen voor een logische verdeling van taken. Wat een impact kun je hebben als je als organisatie in het geheel communicatiever wordt!

BRIKET blogt_vier content flows van Steven van Belleghem

Van uitvoerder naar trainer/coach
Gooi de boel open en zorg dat je met een team van collega’s je content verzorgt en kunt reageren op conversaties. Jouw rol als communicatieprofessional verschuift van uitvoerder naar trainer en coach. Concentreer je op de collega’s die al lol hebben in social media.  Zorg dat alle leden van het team de communicatie uitgangspunten van je organisatie goed kennen, net zoals de online en contentstrategie en van daaruit kunnen handelen. Blijf met elkaar in gesprek over de lastige vraagstukken en evalueer regelmatig: heb je het probleem echt opgelost, pak je de kansen die voorbij komen, opereer je nog wel binnen de strategie en uitgangspunten van je organisatie, enzovoorts.

Monitoren
En als je op grotere schaal, met meerdere mensen tegelijk aan de slag gaat met social media, is een monitoring- en analysetool eigenlijk onmisbaar. De grote voordelen ervan zijn dat je vanuit één omgeving alle social media kanalen beheert en de acties van het hele team zichtbaar zijn. Het helpt om je influencers te leren (her)kennen en om te kunnen zien wat de effecten van je online inspanningen zijn. Je kunt gebruik maken van gratis tools zoals Hootsuite, of van betaalde systemen zoals Tracebuzz en Coosto.

Social media is niet langer van de afdeling Communicatie, dus maak daar vooral gebruik van!

Credit beeld: Steven van Belleghem.