Resultaten trustbarometer 2015: wie we vertrouwen

Edelman is de laatste tijd vaker in het nieuws, niet altijd even positief. Ondanks dat, heeft de Edelman Trust Barometer weinig aan waarde ingeboet. Hij kwam vorige maand uit en biedt  een schat aan informatie over wie we vertrouwen. Als merk is het belangrijk om te bouwen aan vertrouwen. Als je vertrouwd wordt, maakt dat je merk sterker: klanten komen naar je toe, relaties gaan het gesprek met je aan en je krijgt meer ruimte om je eigen verhaal te vertellen.

Edelman pr heeft een aparte presentatie gepubliceerd met de Nederlandse resultaten. Buiten de conclusies die zij zelf benoemen, zijn dit de resultaten die mij het meest opvielen:

1. De krant en Google zeggen de waarheidKrant en Google

Misschien iets te makkelijk geconcludeerd, maar het vertrouwen in traditionele media en online zoekmachines ligt dicht bij elkaar: 61% voor de zoekmachines en 69% voor de traditionele media. Online zoekmachine is bijna een synoniem voor Google. Meer dan 90% van de online zoekers gebruikt deze zoekmachine.Sinds 2012 groeide de kloof tussen vertrouwen in traditionele media en Google alleen maar, nu zit het dichter bij elkaar dan ooit. Niet verwonderlijk als je verder kijkt: als we op zoek zijn naar dagelijks nieuws of nieuws willen controleren, grijpen we allemaal naar Google. Pas daarna volgt de krant en als laatste de televisie.

2. We vertrouwen families en de staat
Wereldwijd is het vertrouwen in familiebedrijven 68%, in Nederland maar liefst 85%. Een goede reden om als je een familiebedrijf bent met Nederlandse klanten, dat ook als unieke waarde te presenteren! En we klagen er genoeg over, maar met elkaar vertrouwen we staatsbedrijven wel: 69% in Nederland tegen 50% wereldwijd. We hebben het hier natuurlijk ook niet slecht met elkaar, dat blijkt maar weer eens.

3. We vertrouwen Pieter Elbers niet, maar Ilse de Lange nog minderTwitter vertrouwen

Natuurlijk ging het onderzoek niet over Pieter Elbers of Ilse de Lange. Maar een resultaat is wel dat het vertrouwen in onze beroemdheden laag is. Maar 21% geeft aan dat hij eigen berichten van beroemdheden vertrouwt. Dan nog eerder eigen berichten van een CEO: 36%. Alleen academische experts en familie en vrienden vertrouwen we echt. Onafhankelijke onderzoeken die je product of dienst goed beoordelen, blijven dus waardevol. En laat vooral klanten over je vertellen, zij zijn je beste ambassadeurs.

Kijk voor de Nederlandse resultaten van de Edelman Trust Barometer op http://bit.ly/1KXuLwZ. In een volgende blog lees je over hoe je bouwt aan vertrouwen.