Storytelling, why in plaats van what

Storytelling was natuurlijk een onderwerp dat niet mocht ontbreken op #MARCOM14. Hèt buzzword van 2013 en 2014. Spreker Patrick Petersen – @OnlineMarketeer –  gooide het er maar gelijk in: “wij zijn een calvinistisch volk en daarom niet zo goed in storytelling”. Om direct een concreet handvat mee te geven om het wel goed te doen: bij storytelling gaat het om why, niet om what.

Oplossing
De organisaties die zich vandaag de dag onderscheiden verkopen geen product, maar een verhaal, een beleving. Het gaat dus om emotie. Het is best een logische ontwikkeling. Technologie en techniek hebben ervoor gezorgd dat er bijna geen ‘slechte’ producten meer zijn.  En met een extra specificatie of uitbreiding van een dienst ben je allang niet meer onderscheidend. Klanten zitten niet te wachten op jouw product, maar op jouw oplossing voor hun probleem.

Wie hebben het begrepen?
Zuivelspreadmerk Philadelphia  grijpt elk contactmoment aan om te laten zien hoe je een mooi en lekker broodje kunt maken, omdat lekker eten het leven gewoon leuker maakt. Hun slogan is: “geniet van het leven, ’t is heerlijk”. Deze boodschap laden ze consequent via elk kanaal.

Een van mijn favorieten blijft Ikea. Meubelaanbieders zijn er genoeg, maar Ikea probeert consequent om onze problemen op te lossen. Bijvoorbeeld met slimme, ruimtebesparende oplossingen. En deze probleemoplossende houding ervaar je via elk kanaal, van Twitter tot in de winkels. Daarmee vernieuwen en innoveren zijn een continu proces. Niet voor niets bevat zo’n beetje elk huishouden in Nederland een ‘Billy’ of een opbergmand.

Ingrediënten van je verhaal
Een goed verhaal bevat een aantal onmisbare ingrediënten: de koppeling met de meerwaarde (je oplossing) en het unieke karakter van jouw organisatie. En vertaal dit naar de taal en behoeften van jouw doelgroep, binnen een wereld die continu in beweging is. Dit vergt authenticiteit, flexibiliteit en goede afstemming met je doelgroep. Bedenk dat dit een verhaal is dat jarenlang mee moet kunnen, het is een strategische keuze. Je moet dus heel goed weten ‘waar jij van bent’. Maar staat het verhaal en ben je in staat om dit consequent en consistent te laden in alle contactmomenten, dan kan de klant niet om je heen!