Met social media verkoop je niets!

Nog regelmatig spreek ik opdrachtgevers die zeggen: “Met social media verkoop je toch niets! Waarom zou ik mijn kostbare tijd er dan insteken. “ Is social media een kans om meer producten te verkopen of niet? Eerlijk gezegd geloof ik niet dat social media direct zorgt voor meer omzet. Maar ik geloof wel dat het kan helpen bij het vinden en binden van (nieuwe) klanten.

BRIKET marketing en communicatie_social media 2  BRIKET marketing en communicatie_social media


 



Je neemt toch ook de telefoon op?
Voor mij is het belangrijkste argument: wees daar, waar je klant of stakeholder is. Dat doe je immers ook als je gaat adverteren. Klanten zoeken jou op de kanalen die ze zelf prettig vinden om te gebruiken. En dat is negen van de tien keer ook op social media. Een fervent Twitteraar stuurt je liever even een tweet, dan dat hij de telefoon pakt. Roos van Vugt, een ‘merkwerker’die haar sporen verdiend heeft op het gebied van social media, zegt zelfs: Bedrijven die  social media negeren, zeggen eigenlijk dat ze de telefoon niet willen opnemen.

Wat levert het op?
Op de eerste plaats is het een laagdrempelige manier om in contact te komen én blijven met (nieuwe) klanten. Je hoort uit eerste hand wat er speelt bij je klanten, wat ze van je verwachten en of ze blij zijn met jouw oplossing. En daar hoef je niet eens een onderzoeksbureau voor te betalen!

Jouw ‘karakter’ op social media is niet alleen zichtbaar voor degene die het contact zoekt, maar ook voor anderen. Daarmee is het een goede kans om te werken aan je imago. Nieuwe klanten leren meer over hoe klantvriendelijk je bent, of en hoe je problemen oplost, vragen beantwoordt enzovoorts. Nog voordat je zelf contact hebt gehad hebben zij zich al een positief of negatief beeld gevormd van jouw onderneming. En bij een negatief beeld zullen ze zich wel twee keer bedenken om contact met je te zoeken. Daarnaast biedt social media natuurlijk ook gewoon extra kansen om je onderneming en boodschap onder de aandacht te brengen.

Ongeacht of je wel of niet verkoopt via social media, het is de moeite waard om er zichtbaar en bereikbaar te zijn.