Content is King

Content-marketing-content-is-kingEen goede contentstrategie wordt steeds belangrijker omdat de klant zelf bepaalt welke kanalen hij gebruikt. Je kunt klanten simpelweg niet dwingen om een bepaald kanaal te gebruiken. Sterker nog, de kritische consument verwacht jou te vinden op de kanalen die hij gebruikt. Eigenlijk niets nieuws onder de zon: zorg dat je daar bent waar je klant is. Toch is een contentstrategie nog niet altijd een standaard onderdeel van de online strategie.

Relevantie
Een contentstrategie geeft je richting. Allereerst bepaal je welk doel je voor ogen hebt met de contentstrategie. Gaat het je bijvoorbeeld om merkbekendheid, het krijgen van leads of vind je het belangrijk dat je multichannel aanwezig bent, zodat de klant kan kiezen waar hij je bereikt? Welke keuze je ook maakt, het belangrijkste is dat je relevante content produceert. Alleen dan trek je de aandacht in het woud van content en creëer je interactie. Vraag jezelf dus af op welke informatie je klant zit te wachten. (En een beetje fun toevoegen mag!)

5 tips voor het mixen van kanalen
Maak een goede, relevante mix van kanalen en media waarop je je content verspreidt.  En bedenk dat Google unieke content beloont. Herschrijf je berichten per kanaal, link ze naar elkaar en je content wordt beter gevonden middels SEO (search engine optimalisation).

  1. Je plaatst een filmpje op YouTube en geeft meer uitleg op Facebook.
  2. SocialmediaContent_contentstrategieJe brengt een whitepaper uit en geeft over hetzelfde onderwerp een presentatie.
  3. Je start een discussie op LinkedIn en twittert erover.
  4. Geef een webinar en plaats de presentatie op slideshare.
  5. Een interview op de radio plaats je door op Facebook.

Engagement
Engagement is waar het uiteindelijk om gaat. Ben je erin geslaagd om invloed te hebben op houding en gedrag van je doelgroep? Een manier om het resultaat van je contentstrategie te meten is om te meten hoeveel je berichten zijn bekeken, geliked en gedeeld.  Misschien heb je iemand geïnspireerd om een vervolg te geven aan een onderwerp op basis van jouw content. Of ontstaat er interactie die je meer inzicht geeft hoe de buitenwereld kijkt naar je bedrijf en je producten/diensten. Zo heb je echt contact met je klant, krijg je inzicht in (nog onvervulde) klantwensen en zet je weer een stap naar het realiseren van jouw ondernemingsdoelen.

Heb je aanvullingen of vragen? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen.

Credits beelden: Google en Pro Search.