Bouwen aan vertrouwen

Je leest het vaak in artikelen over leiderschap: de noodzaak voor bouwen aan vertrouwen. Zonder vertrouwen geen openheid, geen betrokkenheid, minder verantwoordelijkheid en dus een slechter resultaat. Dat geldt niet alleen voor leiders, maar ook voor organisaties en merken.

Regelmatig praat ik met opdrachtgevers over hoe we lastige keuzes kunnen uitleggen. Als het om slecht nieuws gaat, zie ik iemand soms twijfelen. Want slecht nieuws vertelt niemand graag. Toch pleit ik altijd voor openheid en eerlijkheid. Want bij twijfel begint vertrouwen te verbrokkelen. Edelman PR ontwikkelt al jaren de Trust Barometer en benadrukte ook in 2015 weer: integriteit en betrokkenheid staan voorop. En steeds belangrijker wordt de bijdrage aan het ‘grotere goed’.

Hand schudden

Bouwen aan vertrouwen begint met vertrouwen in jezelf. Weet waar je als organisatie of merk voor staat en draag dat uit. Ook als je een impopulair besluit neemt. Leg uit waarom, heb begrip voor emoties en blijf in gesprek. Maak je werk zichtbaar: waarom is het goed wat je doet? Wie wordt er beter van? Welke bijdrage lever je in de wereld om je heen? Vrijwel iedere organisatie heeft een missie benoemd. Als merk heb je een identiteit beschreven. Vertaal dit naar communicatie- en marketingdoelstellingen: hoe ga je met je medewerkers om? Met je klanten? Met relaties en algemeen publiek? Wat vertel je over jezelf, waarover ga je in gesprek en welke toon kies je? Zorg dat je communicatieaanpak strookt met je kernwaarden: met het unieke karakter van jouw organisatie en wees consistent in het uitdragen daarvan. Dan ga je waar en wanneer dan ook met zelfvertrouwen in gesprek, ben je herkenbaar, wordt je gekend en erkend en bouw je actief aan vertrouwen. Met als resultaat: betrokken medewerkers, trouwe klanten en betere resultaten.